Schriftelijke vragen inzake Commissie Bezwaarschriften

woensdag 12 oktober 2005 21:54

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 10150
5140 GB WAALWIJK

Waalwijk, 12 oktober ’05

Betreft: schriftelijke vragen op grond van artikel 37 van het reglement van orde

Geacht College,

In de Evaluatie van de Commissie Bezwaarschriften over 2004 valt te lezen dat 45% - dat is dus bijna de helft - van de bezwaarschriften niet binnen de wettelijke termijn van 14 weken wordt afgedaan. Dit gegeven wordt bevestigd in de raadsinformatiebrief hierover d.d. 5 september 2005. Naast het feit dat deze forse overschrijding naar de bezwaarmakers niet gepast is, dient zich mogelijke wetgeving aan die een financiële sanctie verbindt aan het niet tijdig beslissen op een bezwaarschrift.

De commissie adviseert daarom maatregelen te nemen die bewerkstelligen dat daadwerkelijk alle bezwaarschriften worden afgehandeld binnen de daartoe in de wet gestelde termijn. In de Algemene Wet Bestuursrecht staat dat binnen tien weken na ontvangst van een bezwaarschrift een beslissing dient te worden genomen. Deze termijn kan eenmaal worden verlengd met vier weken. Voor complexe zaken kan namelijk meer voorbereidingstijd nodig zijn. Overigens, in 2004 hebben zich geen complexe zaken voorgedaan.

De commissie merkt op dat in de afgelopen jaren met betrekking tot de factoren in het afwikkelingsproces, waarop zij zelf invloed kan uitoefenen, diverse maatregelen zijn genomen. Ten aanzien van deze aspecten is naar haar mening weinig of geen winst meer te behalen. Als belangrijkste oorzaak van de vertraging nu wordt gewezen op het secretariaat. De secretarissen van de Commissie bekleden niet alleen die functie, maar zijn ook belast met andere taken. Door de beperkte gelegenheid die het secretariaat had om direct na de hoorzitting conceptadviezen en -verslagen te maken, is in een aantal gevallen vertraging ontstaan met als gevolg termijnoverschrijding.

Het College stelt in de raadsinformatiebrief dat door een andere werkwijze in de sfeer van de ambtelijke organisatie in totaal zo’n vier tot vijf weken tijdwinst valt te behalen. Verder wordt gemeld dat het secretariaat in de gelegenheid wordt gesteld om absolute prioriteit te geven aan het opstellen van de concepten in de periode na een zitting. Ook wordt aangegeven dat het in een aantal zaken vrijwel onmogelijk is de wettelijke termijn te halen door procedurele complicaties. De burgemeester sluit de brief af met de opmerking er vanuit te gaan dat de genomen maatregelen zullen bijdragen tot een verbetering ten aanzien van de afwikkelingstermijnen. Dit is niet smart geformuleerd.

Naar aanleiding van het voorgaande wil de fractie van de ChristenUnie u de volgende vragen stellen:

  1. Op welke wijze informeert u de bezwaarmaker over de voortgang van de procedure en de (mogelijke) te late afhandeling?
  2. Bent u het met ons eens dat overschrijdingen van de termijn het imago van de gemeentelijke overheid geen goed doet?
  3. Als het College meent dat het vrijwel onmogelijk is om complexe zaken binnen veertien weken af te handelen, waarom wordt dit dan niet (met andere gemeenten) richting wetgever duidelijk gemaakt?
  4. In 2004 is 45% niet binnen de wettelijke termijn afgehandeld. De commissie streeft ernaar om in 2005 te streven over alle bezwaarschriften op tijd een uitspraak te doen. Voor welke kwantitatieve doelstelling gaat het College?
  5. Hebt u overwogen om zolang er nog geen wettelijke sanctie is, op een andere wijze compensatie te geven bij termijnoverschrijding (bijvoorbeeld gift aan een goed doel naar keuze)? Zo ja, waaruit bestaat dan deze compensatie? Zo neen, bent u bereid dit voortaan te gaan doen, mits de raad daarvoor middelen beschikbaar stelt?

In afwachting van uw reactie teken ik namens de fractie met hoogachting,

Jan van Groos


« Terug

Reacties op 'Schriftelijke vragen inzake Commissie Bezwaarschriften'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.