Schriftelijke vragen mbt haven in Waspik
donderdag 01 juli 2004 12:50
De ChristenUnie stelt het College schriftelijke vragen met betrekking tot de haven in Waspik.
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 10150
5140 GB WAALWIJK
Waalwijk, 1 juli ’04
Betreft: schriftelijke vragen op grond van artikel 37 van het reglement van orde
Geacht College,
Vorig jaar september is in de commissie Bestemming, Beheer & Inrichting gesproken over de deplorabele staat van de Kerkvaartse Haven te Waspik. Uiteindelijk is het collegevoorstel niet in de raad gekomen vanwege de gebrekkige informatie, onvoldoende afstemming met de ondernemers en te weinig financiële dekking. Inmiddels ziet het er naar uit dat de Raad zich niet voor oktober 2004 kan buigen over een nieuw preadvies.
Met andere woorden: de indruk bestaat dat een jaar lang niets is gebeurd – zo is het havenreglement nog steeds niet aangepast - waardoor de zorgwekkende toestand van de haven nog verder moet zijn verslechterd. De haven is steeds minder toegankelijk, terwijl vanuit bedrijfseconomische overwegingen de behoefte aan grotere schepen steeds meer is toegenomen. Deze niet te accepteren gang van zaken is voor de fractie van de ChristenUnie aanleiding geweest zich hierin te verdiepen.
In 1996 was de toegestane scheepvaartklasse in de Kerkvaartse Haven klasse I. Dit betekent dat schepen met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5.00 meter en een diepgang van 2.20 meter waren toegestaan. Op het Oude Maasje tot aan de haven gold klasse II; hierbij zijn schepen toegestaan met een lengte van 60 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,50 meter.
Het toenmalige Hoogheemraadschap West-Brabant had in 1996 vastgesteld dat de schepen die aan de gemeentelijke loswal losten groter waren dan de toegestane maten, waardoor meer slijtage c.q. schade aan de oeverconstructie/waterkering en onderwatertaluds is ontstaan. In 1997 wordt melding gemaakt van het feit dat een duweenheid met de afmetingen van 103 meter lang en 11,40 meter breed zich met toestemming van de gemeente Waalwijk bevond op het traject tussen de haven van Waspik en Sprang-Capelle.
Een onderzoek van de Grontmij in 1997 leverde de conclusie op dat in de huidige situatie eigenlijk geen enkel scheepstype (beroepsvaart) acceptabel is. Gezien de verplichtingen/toezeggingen aan ondernemers zou de haven moeten worden uitgediept tot NAP –3.00 meter en zouden de oevers moeten worden voorzien van bestorting (tweezijdig). In een brief d.d. 9 augustus 1996 aan een betonindustrieel heeft het gemeentebestuur van Waspik aangegeven van plan te zijn de haven uit te baggeren tot NAP – 2,10 meter en bereid te zijn tot een diepte van NAP –3,00 meter te willen baggeren mits de ondernemer zou bijdragen in de kosten.
Het Hoogheemraadschap verlangde al in 1997 dat in een gemeentelijke havenverordening wordt vastgelegd welke scheepsmaat maximaal in de haven wordt toegelaten en onder welke condities. Het ging daarbij uit van maximaal 650 ton bij een maximale snelheid van 5,5 kilometer per uur. Ook zou de toegestane diepgang moeten worden bepaald, eventueel gerelateerd aan de verschillende waterstanden. Omdat in de haven niet kan worden gekeerd, zouden alleen schepen met boegschroeven moeten worden toegelaten, omdat die gemakkelijker bestuurbaar zijn bij achteruit varen. De regels zouden moeten worden gehandhaafd en het beheer van de haven zou zodanig moeten worden uitgevoerd dat niet twee schepen gelijktijdig door de haven varen.
Wethouder Van Steenoven heeft aangegeven te wachten totdat de Raad geld beschikbaar stelt, terwijl door de gemeente Waspik al middelen waren gereserveerd, de schippers haven- en kadegelden afdragen, het reguliere onderhoud al een tijd niet is uitgevoerd, de gemeente Waalwijk sinds 1997 een aantal financiële meevallers heeft gekend die hiervoor niet zijn ingezet.
De fractie van de ChristenUnie wil naar aanleiding hiervan de volgende vragen stellen:
1. Zijn de hierboven weergegeven feiten juist?
2. Welke toezeggingen zijn gedaan of welke verwachtingen zijn gewekt bij ondernemers die gevestigd zijn op het kleinschalige bedrijventerrein Maasoever/Scharlo?
3. Is het in de afgelopen jaren nog voorgekomen dat met toestemming van de gemeente Waalwijk te grote schepen één van de Waalwijkse havens heeft aangedaan? Zo ja, waarom?
4. Welke diepgang is op dit moment mogelijk in de Kerkvaartse Haven?
5. Waarom is nog steeds niet vastgelegd welke scheepvaartklassen de Kerkvaartse Haven mogen binnenvaren?
6. Is door onvoldoende handhaving van de gemeente Waalwijk de situatie tijdens het afgelopen jaar verslechterd?
7. Wanneer kan de Raad voorstellen met betrekking tot het baggeren van de Kerkvaartse Haven verwachten?
In afwachting van uw reactie die vanwege de aanstaande vakantie wellicht niet binnen 4 weken maar toch zeker voor 1 september kan komen, teken ik namens de fractie met hoogachting,
Jan van Groos
Postbus 10150
5140 GB WAALWIJK
Waalwijk, 1 juli ’04
Betreft: schriftelijke vragen op grond van artikel 37 van het reglement van orde
Geacht College,
Vorig jaar september is in de commissie Bestemming, Beheer & Inrichting gesproken over de deplorabele staat van de Kerkvaartse Haven te Waspik. Uiteindelijk is het collegevoorstel niet in de raad gekomen vanwege de gebrekkige informatie, onvoldoende afstemming met de ondernemers en te weinig financiële dekking. Inmiddels ziet het er naar uit dat de Raad zich niet voor oktober 2004 kan buigen over een nieuw preadvies.
Met andere woorden: de indruk bestaat dat een jaar lang niets is gebeurd – zo is het havenreglement nog steeds niet aangepast - waardoor de zorgwekkende toestand van de haven nog verder moet zijn verslechterd. De haven is steeds minder toegankelijk, terwijl vanuit bedrijfseconomische overwegingen de behoefte aan grotere schepen steeds meer is toegenomen. Deze niet te accepteren gang van zaken is voor de fractie van de ChristenUnie aanleiding geweest zich hierin te verdiepen.
In 1996 was de toegestane scheepvaartklasse in de Kerkvaartse Haven klasse I. Dit betekent dat schepen met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5.00 meter en een diepgang van 2.20 meter waren toegestaan. Op het Oude Maasje tot aan de haven gold klasse II; hierbij zijn schepen toegestaan met een lengte van 60 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,50 meter.
Het toenmalige Hoogheemraadschap West-Brabant had in 1996 vastgesteld dat de schepen die aan de gemeentelijke loswal losten groter waren dan de toegestane maten, waardoor meer slijtage c.q. schade aan de oeverconstructie/waterkering en onderwatertaluds is ontstaan. In 1997 wordt melding gemaakt van het feit dat een duweenheid met de afmetingen van 103 meter lang en 11,40 meter breed zich met toestemming van de gemeente Waalwijk bevond op het traject tussen de haven van Waspik en Sprang-Capelle.
Een onderzoek van de Grontmij in 1997 leverde de conclusie op dat in de huidige situatie eigenlijk geen enkel scheepstype (beroepsvaart) acceptabel is. Gezien de verplichtingen/toezeggingen aan ondernemers zou de haven moeten worden uitgediept tot NAP –3.00 meter en zouden de oevers moeten worden voorzien van bestorting (tweezijdig). In een brief d.d. 9 augustus 1996 aan een betonindustrieel heeft het gemeentebestuur van Waspik aangegeven van plan te zijn de haven uit te baggeren tot NAP – 2,10 meter en bereid te zijn tot een diepte van NAP –3,00 meter te willen baggeren mits de ondernemer zou bijdragen in de kosten.
Het Hoogheemraadschap verlangde al in 1997 dat in een gemeentelijke havenverordening wordt vastgelegd welke scheepsmaat maximaal in de haven wordt toegelaten en onder welke condities. Het ging daarbij uit van maximaal 650 ton bij een maximale snelheid van 5,5 kilometer per uur. Ook zou de toegestane diepgang moeten worden bepaald, eventueel gerelateerd aan de verschillende waterstanden. Omdat in de haven niet kan worden gekeerd, zouden alleen schepen met boegschroeven moeten worden toegelaten, omdat die gemakkelijker bestuurbaar zijn bij achteruit varen. De regels zouden moeten worden gehandhaafd en het beheer van de haven zou zodanig moeten worden uitgevoerd dat niet twee schepen gelijktijdig door de haven varen.
Wethouder Van Steenoven heeft aangegeven te wachten totdat de Raad geld beschikbaar stelt, terwijl door de gemeente Waspik al middelen waren gereserveerd, de schippers haven- en kadegelden afdragen, het reguliere onderhoud al een tijd niet is uitgevoerd, de gemeente Waalwijk sinds 1997 een aantal financiële meevallers heeft gekend die hiervoor niet zijn ingezet.
De fractie van de ChristenUnie wil naar aanleiding hiervan de volgende vragen stellen:
1. Zijn de hierboven weergegeven feiten juist?
2. Welke toezeggingen zijn gedaan of welke verwachtingen zijn gewekt bij ondernemers die gevestigd zijn op het kleinschalige bedrijventerrein Maasoever/Scharlo?
3. Is het in de afgelopen jaren nog voorgekomen dat met toestemming van de gemeente Waalwijk te grote schepen één van de Waalwijkse havens heeft aangedaan? Zo ja, waarom?
4. Welke diepgang is op dit moment mogelijk in de Kerkvaartse Haven?
5. Waarom is nog steeds niet vastgelegd welke scheepvaartklassen de Kerkvaartse Haven mogen binnenvaren?
6. Is door onvoldoende handhaving van de gemeente Waalwijk de situatie tijdens het afgelopen jaar verslechterd?
7. Wanneer kan de Raad voorstellen met betrekking tot het baggeren van de Kerkvaartse Haven verwachten?
In afwachting van uw reactie die vanwege de aanstaande vakantie wellicht niet binnen 4 weken maar toch zeker voor 1 september kan komen, teken ik namens de fractie met hoogachting,
Jan van Groos
Reacties op 'Schriftelijke vragen mbt haven in Waspik'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.