Snellere hulp Team WijZ

fractiefoto ChristenUnie Waalwijkvrijdag 05 oktober 2018 20:30

Deze week had het Brabants Dagblad een bericht met als kop Waalwijk steekt veel geld in snellere hulp Team WijZ.

Zie het artikel in het BD

Aan het eind van dit artikel stond dat alleen de ChristenUnie tegen de plannen voor de reorganisatie van het zorgloket gestemd, omdat het plan slecht onderbouwd was.

De fractie van de ChristenUnie heeft 3 redenen genoemd waarom het raadsvoorstel om uit te breiden niet rijp was voor besluitvorming:

1. Geen evaluatie
    Bij de oprichting van het zorgloket in 2014 heeft de gemeenteraad geëist dat een jaar later een evaluatie van de formatie van Team Wijz zou worden uitgevoerd, zodat duidelijk werd hoeveel formatie er structureel nodig is voor het team. Echter bij een onderzoek van de Rekenkamercommissie in 2016 bleek dat de raad niet tijdig en onvolledig wordt geïnformeerd: de gevraagde monitoring en evaluatie heeft niet plaatsgevonden. Het college heeft toen daarop beloofd dat uiterlijk medio 2017 een gedegen evaluatie opgesteld zou worden inclusief een voorstel voor een structurele personele invulling van Team WijZ. Helaas is die evaluatie er tot op de dag van vandaag niet gekomen. Daarnaast kondigde het college aan dat het de visie op het sociaal domein wil evalueren. Dit traject is begin 2018 opgestart en wordt naar verwachting eind dit jaar afgerond. Het(reorganisatie)plan gaat ervan uit dat de gedachte van de visie intact blijft en niet leidt tot fundamentele aanpassingen, terwijl dit niet zeker is.

2. Onvoldoende onderbouwing
    Naast het ontbreken van deze fundamentele evaluaties is het reorganisatieplan ook op andere punten slecht onderbouwd. Bijvoorbeeld op de vraag waarom het aantal aanmeldingen voor met name jeugdzorg zo sterk is gestegen, is geantwoord dat men het niet weet. Maar dat het structureel is, dat zegt men wel met zekerheid te weten. Dit kan niet, als je niet weet hoe het komt, dan kun je er niet vanuit gaan dat het zo blijft.
    Onze fractie wil de werkdruk bij team WijZ niet ontkennen, maar vraagt zich in hoeverre dit komt door de eigen werkwijze. Tijdens een informatieavond is gemeld dat het zogeheten voorliggend veld (dit is waar mensen met problemen eerst aankloppen) door de rol van de gemeente meer naar de achtergrond is verdwenen. Daarnaast heeft een simpele aanpassing, het werken met kleinere teams, al gezorgd voor een enorme efficiencyverbetering.

3. Riskante dekking
    De gemeenteraad was niet geïnformeerd over de zorglijke situatie bij Team WijZ, de enorme werkdruk, het reorganisatieplan en de daarmee gepaard gaande kosten. Het gevolg hiervan was dat de nieuwe coalitie de beschikbare financiële ruimte voor andere zaken, zoals meer evenementen en renovatie sporthallen, heeft ingezet. Daarom was het een hele klus om de € 1,5 miljoen per jaar te vinden. Het college meende die voor een derde te hebben gevonden in een lagere bijdrage aan Baanbrekers. De ervaring heeft geleerd dat bij Baanbrekers juist elk jaar geld bij moet. Een volgende derde zou moeten komen uit de zogeheten reserve Sociaal domein. Echter deze reserve is bedoeld om overschrijding van de zorgkosten op te vangen en is er niet voor extra personeelskosten. De laatste derde van € 5 ton zou moeten komen uit bestaande budgetten.

Kortom, zonder deugdelijke evaluatie en onderbouwing plus gezonde financiële dekking vond de ChristenUnie het onvoldoende verantwoord om zoveel geld uit te trekken voor deze reorganisatie.