Kuiper: ChristenUnie om roomsen niet veranderen

2010_AP_Roel_Kuiper-1maandag 20 februari 2012 08:48

AMERSFOORT – De ChristenUnie hoeft zichzelf helemaal niet te veranderen om in gesprek te komen met rooms-katholieke kiezers.

Zij komen juist naar de partij toe omdat ze is zoals ze is, aldus ChristenUniesenator Kuiper vrijdagmiddag tijdens een bijeenkomst op het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort. Hij zei dat zelf van diverse rooms-katholieken te hebben gehoord. Zijn relaas werd staande de vergadering bevestigd door een rooms-katholiek CU-lid.

De ChristenUnie is een door en door protestantse partij, zei Kuiper verder. Door de partij is in het verleden onder meer stevig stelling genomen tegen het roomse subsidiariteitsbeginsel. „Die kritiek is zo principieel verwoord dat de ChristenUnie die niet zomaar kan inslikken.”

Hij pleitte ervoor dat protestanten en rooms-katholieken die in partijverband met elkaar in gesprek gaan, elkaars tradities serieus nemen. „Niet meteen zoeken naar een mengvorm of de grootste gemene deler.”

Kuiper wees erop dat de twee groepen vijf eeuwen lang zich gescheiden van elkaar hebben ontwikkeld. De laatste tijd bespeurt hij enige toenadering. Het gesprek tussen beide denominaties is volgens hem wel een zaak van lange adem. „Daar moet je veel tijd voor uittrekken.”

Tijdens de bijeenkomst, die was georganiseerd door het wetenschappelijk instituut van de CU, zei de rooms-katholieke emeritus hoogleraar staatsrecht dr. G. J. M. van Wissen dat er meer is wat roomsen en protestanten bindt dan wat hen scheidt.

Vervolgens kwamen echter vooral de verschillen aan bod. Waar de protestanten de totale verdorvenheid van de natuurlijke mens belijden, geloven rooms-katholieken dat de mens door de zondeval niet dusdanig is aangetast dat hij geheel verdorven is.

Gelden bij Rome de overlevering en de kerkelijke leer naast de Bijbel als bron voor geestelijk gezag, protestanten beroepen zich op de Schrift alleen.

Van Wissen betoogde dat het roomse politieke denken naar de protestantse visie opschuift. „Sinds het tweede Vaticaans concilie is er bij rooms-katholieken meer oog gekomen voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen.”

Kuiper wierp echter tegen dat de huidige paus principieel dezelfde opvattingen huldigt als zijn voorgangers, tegen wier denken de protestantse hoogleraar reformatorische wijsbegeerte dr. H. Dooleweerd zich enkele decennia geleden nog verzette.

Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/kuiper_christenunie_om_roomsen_niet_veranderen_1_623883

Reacties op 'Kuiper: ChristenUnie om roomsen niet veranderen'