Aardbeien in de winter

Aardbeien.jpgmaandag 15 januari 2024 14:31

We hebben er recht op

Inleiding

We weten wel wat we moeten doen en laten om de natuur en het milieu te sparen of goed voor ons lichaam te zorgen. Maar waarom doen we dat dan niet of te weinig? Dit heeft te maken met het feit dat hiervoor een gedrags- en een cultuurverandering nodig zijn. Daarvoor helpt moralisme niet, zelfinzicht en een goed gesprek wel.

Aardbeien worden ook wel zomerkinkjes genoemd, omdat het zomerfruit is. Toch kon je ze net voor de Kerst wel kopen. Omdat mensen ze willen hebben, worden ze van heinde en ver aangevoerd. Helaas zijn ze niet zo lekker als de aardbeien die in de zomer van onze koude grond komen. Toch vinden mensen dat ze er het hele jaar recht op hebben. We hebben recht op vliegvakanties, zelfs als het 45o in Zuid-Europese landen is, op BBQ-vlees, op export van onze goederen. Ondanks de opwarming van de aarde kunnen we niet zonder het gesleep met goederen. Ondanks dat het zelden zoveel heeft geregend als de afgelopen weken, zijn er mensen die ontkennen dat er klimaatproblemen zijn. We moeten eerst voelen dat het mis is en kennelijk zorgt de regen daar niet voor. Vaak geldt dat als we het in onze portemonnee voelen, we dan willen veranderen. De hoge energieprijzen hebben wel tot gedragsverandering geleid.

Maar het kan ook zijn dat het stoppen met iets nadelig is voor de portemonnee. Lokaal Belang en VVD plus de andere coalitiepartners Linksaf en D66 kunnen niet zonder verkoop van bedrijventerreinen. De VVD wil natuurlijk ondernemers alle ruimte geven. Lokaal Belang wil graag de opbrengsten van de grondverkopen gebruiken om mooie dingen voor de gemeente doen. Maar waarom zouden we de laatste beschikbare hectares grond verkopen, terwijl de mensen die er moeten werken niet in Waalwijk en omgeving beschikbaar zijn en er al een groot tekort is aan woningen.

Wat gewoon is geworden, wordt nogal eens ervaren als een recht. Maar het beschadigen van natuur, milieu of onze gezondheid is niet gewoon, ook al gebeurt het elke dag. Durven we structureel met minder genoegen te nemen? Wie willen we als mens zijn en waarvoor lopen we warm? Ons gedrag zit altijd vast aan overtuigingen, aan normen en waarden, waarvan we ons lang niet altijd bewust zijn. Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan, eerlijk te antwoorden op vragen, ons te spiegelen. Dan wordt de wereld vast een stukje beter.

Het is mogelijk om op dit artikel te reageren: jvangroos@waalwijk.christenunie.nl.

Reacties op 'Aardbeien in de winter'