Terugblik op het afgelopen half jaar

writing-2donderdag 16 januari 2020 10:52

Het is goed om je regelmatig af te vragen hoe het gegaan is en om te kijken wat je kunt doen om meer impact te hebben.

Het afgelopen half jaar heeft voor de gemeenteraad in het teken gestaan van Business as usual.  De coalitie lijkt haar koers voor elkaar te hebben  en heeft nog nooit zoveel geld uitgegeven  aan allerhande zaken.  Natuurlijk is daar de insteekhaven bij die wel wat vertraging heeft opgelopen maar toch gestaag vooruit gaat. Het plan daarvoor is al ontwikkeld  toen wij nog deel uitmaakten van de coalitie. Wim Dekker heeft zich namens onze partij nog sterk gemaakt voor een haven. Wij werken aan die aanleg ook verder mee, hoewel we kritisch kijken naar de uitvoering.

Op het gebied van huisvesting van arbeidsmigranten  groeit het aanbod langzaamaan. Maar de vraag groeit steeds sterker door  de logistieke sector die we hier grond aanbieden.  We zijn daar heel kritisch op. De manier waarop we die mensen behandelen is echt beneden de maat. Terwijl we als regio veel aan hen te danken hebben in de 2e wereldoorlog als bevrijders en nu als aanjager voor onze welvaart.

Ook de natuur ligt ons na aan het hart, zonder het belang van de mens uit het oog te verliezen.  Een motie van ons is aangenomen om de bestrijding van de eikenprocessierups op een andere manier aan te gaan pakken met minder negatieve gevolgen voor de biodiversiteit. Helaas wilde het college er niet aan om het verwijderen van de processierupsnesten  bij particulieren ook door de gemeente te laten dragen uitvoeren. Jammer, want voor een inwoner is het bijna niet zelf te regelen.

Jan van Groos is vaak een roepende in de woestijn.  Maar blijkt stiekem toch wel  meningen te  beïnvloeden.  1 De tarieven voor afval stegen daardoor niet. En de ambtenaren hebben nu weer duidelijk hoe de kosten daarvan in de gemeentelijke begroting verwerkt zijn. 2 Ook laat Jan  de druk op de ketel door te blijven doorvragen naar de oorzaken achter de stijgende uitgaven van de jeugdzorg. Laten we hopen dat 3 de wijk de Amstel die door hem weer op de agenda kwam toen er geld van het Integraal Uitvoerings Programma over bleef van zijn beïnvloeding ook nog  kan profiteren.

Namens de (steun) fractie

Willem van Veelen

Reacties op 'Terugblik op het afgelopen half jaar'