Coalitieprogramma

Jan van Groos ChristenUnie Waalwijkvrijdag 10 augustus 2018 21:25

Afgelopen voorjaar op 9 mei is het coalitieprogramma voor de jaren 2018 tot en met 2022 bekend gemaakt. Precies een week later, op 16 mei, is het nieuwe college geïnstalleerd. Bij die gelegenheid is gesproken over het nieuwe programma. Omdat dat dit jaar ook de kadernota met het oog op de begroting 2019 vormt, is het ook nog eens op 28 juni aan de orde gekomen.

Het programma is getiteld Samen Duurzaam Vooruit.

Wie het doorleest, ziet veel zaken terugkomen die ook golden onder de vorige coalitie, waarvan de ChristenUnie toen nog wel deel uitmaakte. Maar wie wat nauwkeuriger kijkt, ontdekt het volgende.

Het programma is nogal concreet als het gaat om leuke dingen voor de mensen: opnieuw een verhoging van het structurele budget voor evenementen (een verdrievoudiging tot € 100.000), € 3 miljoen voor het opknappen van de sporthal in Waspik (dat zal dan de 3e keer zijn sinds de herindeling dat de raad geld beschikbaar stelt voor de hal in Waspik en nog geen enkele keer voor Zidewinde in Sprang-Capelle), nieuw kunstgras (4 x € 200.000) plus 2x € 150.000 voor GoWaalwijk dat moet zorgen voor een integrale visie op sport, bewegen, cultuur en gezondheid.
Maar over de maatschappelijke opgaven, zoals de toenemende tweedeling (sociale veerkracht), het bestrijden van de oorzaken waardoor de vraag naar jeugdzorg en vereenzaming in de samenleving toenemen, meldt het akkoord bitter weinig. Laat staan dat hiervoor geld is uitgetrokken.

Onze fractie heeft erop gewezen dat de doorgeslagen individualisering een belangrijke oorzaak van veel leed is. Wie alleen maar zelfredzaamheid predikt en uitgaat van het recht van de sterkste moet niet verbaasd opkijken, als hierdoor slachtoffers vallen. De ChristenUnie heeft het voor deze laatste groep opgenomen en zal dit ook de komende tijd blijven doen.